marți, 9 februarie 2010

woody allen

Woody Allen e un evreu. Amuzant. La începutul filmului Annie Hall, are următorul monolog:

O glumă care îmi merge la suflet... este legată de Groucho Marx... dar îşi are originea în cercetările lui Freud asupra subconştientului. E ceva de genul... citez: Nu vreau să fac parte vreodată dintr-un club care ar avea membru pe cineva ca mine. În ceea ce priveşte relaţiile mele cu femeile... ăsta e moto-ul vieţii mele ca adult. Izbucnesc în râs... instant. Derulez înapoi, citesc textul încă o dată: la fel. Număr glumele.

Am citit, de curând, Des Machale – Antologie de vorbe de duh (traducere din engleză de Radu Paraschivescu, Humanitas, 2005). Încă din introducere, autorul ne pune în gardă: de aproximativ douăzeci de ani adun citate hazlii din cărţi, reviste, ziare, de la radio şi televiziune, din filme, înregistrări sau din gură în gură, precum şi din toate celelalte surse pe care ni le-am putea imagina… citatul trebuie să fie scurt şi percutant, căci concizia este cheia vorbei de duh... un citat hazliu de calitate trebuie să fie de sine statător, adică să nu depindă de contextul în care apare.

Pentru Das Machale, Woody Allen e cel mai spiritual om din secolul douazeci, iar vorbele lui de duh sunt ilare şi telurice.

În antologie, Woody Allen apare de 40 de ori.

Nu ştiu împrejurările în care au fost spuse glumele, mi-l imaginez pe protagonist jucându-şi simplitatea, dezinvolt-discret, aparent-convenţional, şi apoi... morala meaningless, frapantă, modernă, întorsătura urmată de mirare, nedumerire (tot prefăcută): am spus ceva nostim?

Pagina 89: Am trişat la sfârşitul examenului de metafizică. Am tras cu ochiul în sufletul colegului de bancă.

Două pagini mai încolo: Am făcut un curs de citire rapidă şi am citit Război şi pace în douăzeci de minute. E despre Rusia.

Cele mai hazlii sunt, de departe, cele din capitolul dragoste, sex, căsătorie, bărbaţi şi femei:

Era o fată care arăta teribil de rău, la faţă semăna cu vocea lui Louis Armstrong. (pag. 77)

Mi-am vândut memoriile despre viaţa sexuală unui editor. Cred că o să le transforme într-un joc pentru copii. (pag. 64)

Bisexualitatea îţi dublează şansele de a ieşi cu cineva sâmbătă seara
. (pag. 63)

Vă rog mult, aduceţi-mi: pentru început, un scaun, pe urmă, un pahar cu apă, dacă nu mă găsiţi pe scaun, stropiţi-mă cu apa din pahar, înseamnă că am leşinat: de râs.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu